Eksempler på kritiske indlæg af Lærke Grandjean

Den konfronterende debat om menneskesyn, skoleformål og politisk styring af pædagogik kan have brug for mere stridbar kant.

Tidsskrift for professionsstudier Klik og rul helt ned for at læse min anmeldelse af Fibæks og Oettingens bøger om didaktik

Indlæg i den pædagogiske debat med en lidt vred overskrift. Folkeskolen.dk-debat januar 2016

Skolens alment pædagogiske og undervisningsmæssige formål er tilværelsesoplysning. Artikel i Folkeskolen.dk 10. feb. 2016

Læs Lærkes kommenterede referat fra DPUs konference om Konkurrencestatens krav om dannelse

"Min skole er døende". Min kronik i Information 11. juli 2015

Mit interview med Thomas Aastrup Rømer"Der er ingen pædagogogisk videnskab....." er bragt i nettidsskriftet Nordisk netvärk för Vuxnas Lärande, NVL

Læs Lærkes debatindlæg/refleksion over KAMPEN OM HVAD GOD LÆSEUNDERVISNING ER i www.Folkeskolen.dk 26. juni 2014

Lærke Grandjeans interview med Thomas Aastrup Rømer i Folkeskolen.dk 17. 06.15

Læs Lærke Grandjeans kronik om alternativt folkeskoleudspil på Tænketanken Sophias hjemmeside d. 2. maj 2013

Læs Lærke Grandjeans kronik www. Dagbladet Information 18.10.11 "Kierkegaard er også for ordblinde Jimmy"

En saltvandsindsprøjtning af tillidsfuldhed og ansvarlighed til folkeskolen. Om folkeskolereformen i lyset af Gert Biesta. Kronik i Folkeskolen.dk 20.aug. 2014

Læs Lærke Grandjeans reportage om den pædagogiske dannelsestænketank SOPHIAs konference i København 7.maj 2013 - om ALTERNATIV til regeringen

Far om skolereformen: Hvilken slags mennesker dannes? Maj 2016

Min artikel ”Vores uddannelsesopfattelse er totalitær og forrående” i Kristeligt Dagblad 19. januar 2017

Artikel i Folkeskolen.dk-debat sammen med Rikke jørgensen. 17. oktober 2016

Mit uddannelsesoplæg i partiet Alternativets lokaler i Åbenrå, København, se det 5. indlæg i Kulturnat 2016

Eksistens på p-1 bør eksistere. Interview i Kristeligt Dagblad 2. august 2016

Skolens formål er stjålet som af en tyv om natten. Debatindlæg juni /16

Pædagogik er politik. Debatindlæg om et lærermenneskes skrig i folkeskolen.dk-debat 7. marts 2016

Min artikel bragt i Nyt Babel januar 2016 http://nytbabel.dk/

Menneskesynet i folkeskolen. Artikel i Folkeskolen.dk 29.12.15

Kommentar til debataften 16. december 2015. "Bondo var fremragende i går aftes i Politikens Hus om Folkeskolereformen til eksamen".

Er vi lærere nyttige idioter i læringsmålsstyringens vanvid? Debatindlæg 07.12.15 i Folkeskolen.dk

"Kære Lasse". Andet åbne brev til Lasse Bak Sørensen om målingsstyring i Folkeskolen.dk den 2. december 2015

Folkehøjskolen og folkeskolen kan sammen vende læringskatastrofen Reportage fra konferencen "Fællesskabets dannelse - dannelse i fællesskab".Aarhus d.16. sept. 2015

Er det ikke en moralsk pligt at sætte sig til modværge mod en livsopfattelse som Luhmanns systemiske og konstruktivistiske tro på mennesket som: Et system?

Min tale til mødet, arr. Iben Benedikte Vallentin Jensen, på trappen til Folketinget 11.09.15 "Det er folkestyret, der skal sørge for en ordentlig skole i Danmark"

Jeg opfordrer til, at referater/reportager m.m. fra alle de gode konferencer i efteråret 2015 samles og udgives som et fælles uddannelsespolitisk modspil

Kronik om skolereformen i Folkeskolen.dk 18.06.15

New age med mindfulness dømmes ude af Slavoj Zizek. Se mit kritiske indlæg om mindfulness i Folkeskolen.dk 22.05 15

Lærings- og målingsdiskursen er ved at ødelægge skolen. læs mit indlæg Folkeskolen.dk 17.05.15

Løgstrup taler med en næsten uhyggelig aktualitet lige ind i den uddannelsespolitiske læringsdiskurs,

Biesta tre-delte pædagogik kan hjælpe udsatte og radikaliseringstruede unge ind i demokratiske fællesskaber

Man kan sætte sig i en kirke. Man kan lytte til en præst. Hun taler om samfundets færd mod måling og kontrol, mod en mekanisk opfattelse af det at være menneske

Indlæg i Folkeskolen.dk "Sælg ikke børnene til virksomhedsarbejdskraft. Lad ikke maskinerne overtager lærernes arbejde" februar 2015

Lærernes fag er undervisning = kvalifikation, socialisation, subjektifikation. God undervisning oparbejdes i balancen mellem disse tre.

Åbent brev til regeringens chefideolog, Ove K. Pedersen, om konkurencestatspædagogik

Lærke Grandjeans kommenterede referat fra debatmøde i Politikens Hus, Folkeskolen.dk 20.01.15

Lærke Grandjeans læserbrev i Information 23.12.14 (Svar på DPU-ledelsens ønske om at presse udsatte børn og unge, Claus Holms kommentar i Inf. 19.12.14)

Indlæg af Lærke Grandjean Folkeskolen.dk 23. december 2014. Sårbare børn og unge skal ikke presses.

Læs Lærkes debatindlæg i www.Folkeskolen.dk 6. juni 2014

Læs Lærkes kronik "Den nye folkeskolelov dræber menneskelige fællesskaber", november 2013.

Læs Grandjeans kommentar i Nationalt Videncenter for Læsning, facebook/badeland i skrift. Korsgaard og Kjertmann kommenterer Lærkes indlæg fra Information.

Læs Lærke Grandjeans debatindlæg om læsning i dagbladet Information fra juli 2013.

Eksistens på p-1 bør eksistere. Underskriftsindsamling for bevarelse af Eksistens på p-1 august 2016

Jeg har skrevet et indlæg til Kristeligt Dagblad "DR´s fejlagtige facilitering af lytterne" 10. august 2016